Saturday 23 April 2011

MAIP mengekalkan ke'unggul'an!

Alhamdulillah..Syukur setinggi-tingginya kepada Allah.

  Tahun 2011(18/4) mencatatkan Maahad Amir Indra Petra [MAIP] memenangi pertandingan Debat Bahasa Arab Peringkat Akhir MASSAK buat kali yang ketiga berturut-turut. Memang berbaloilah bermusafir jauh ke Maahad ar-Rahmaniah, Kuala Krai. Penyokong dan peserta turun pada awal pagi lagi 'bersemangat' hendak mengekalkan kejuaraan. Tahun ini juga sekali lagi menyaksikan MAIP bertemu Maahad Muhammadi Perempuan [MMP] pada pertandingan bahas Bahasa Arab peringkat akhir.
  Apa yang aku ingin 'highligt'kan disini ialah komen ketua juri bahas tahun ini. Inilah yang paling penting bagi para pembahas agar tidak mengulangi lagi kesilapan yang sama pada tahun yang akan datang.
  Peringatan UTAMA ketua juri, Us Mohd Mohd Noor ialah setiap peserta sepatutnya 'meminimakan' kesilapan diri sendiri. Inilah poin utama yang perlu diingati. Ini kerana biasanya semua peserta adalah lebih kurang sama dari segi isi, gaya, penyampaian, atau kefasihan. Maka, yang dinilai oeh juri pula ialah sebanyak mana kita melakukan kesilapan ketika mengemukakan hujah. MINIMAKAN kesilapan adalah amat penting.

  Komen2 lain;

1) Radd (bangkangan) secara umum sudah memadai asalkan ada.

2) Adab ketika berbahas 'mesti' dijaga. Janganlah sesekali guna perkataan 'kesat' spt: Laa takuunii minas sufaha'( Janganlah kamu (prmpuan) menjadi daripada orang yang bodoh). Aspek ini juga harus ditekan. Lain lagi jangan menggunakan memek muka seolah-olah mengejek atau menuding jari ke arah lawan. Ini kerana katanya kita tidak 'melawan'/'menidakkan' peribadi lawan tetapi kita hanyalah membangkang isinya sahaja. Maka tidaklah perlu menggunkan 'uslub' bahasa yang kasar atau 'gesture'(gerak badan) yang 'menghina'.

3) Perkataan Arab tidaklah perlu diterjemahkan kepada bahasa Melayu kecuali kata nama khas seperti; KWSP/CUEPACS atau sebagainya yang dimaklumi istilah khasnya.

4) Khulasah (penggulungan) tidak perlu disertai huraian/contoh2 yang meleret dan panjang lebar. Hanya skadar menyebut isi2 penting.

5) Ketika menyebut Assalamu'alaikum tidak perlu gaya yang berlebih-lebih.

6) Gunakan syair2 Arab kerana ia 'menyedapkan' telinga dan 'menggahkan' hujah anda.

No comments:

Post a Comment