Wednesday 27 June 2018

Basuh Baju dengan Mesin

Permasalahan :

Bila baju dibasuh dengan mesin, jikalau baju tersebut terdapat najis maka tak cucilah pendek kata kalau dibasuh dengan mesin basuh..tak kiralah mesin semi auto ataupun yang automatik ataupon front loader ke..eh,,kenapa?nak tau baca..

ini kerana sistem basuhan mesin walaupun ada 3: wash, rinse , spin.. basuh bilas dan akhirnya putar untuk kering.. tetapi cara yang digunakan semuanya tak mengalirkan keluar najis2 yang terlekat..ini kerana hukum syara' mengajar kita membilas kain untuk membuang najis yang ada di kain itu. Caranya iala yg kita memegang kain dan kita mencucurnya daripada atas ke bawah..air yang datang ke atas kain bukannya seperti meain basuh semua kain itu 'bergelomok' dengan najis. paham? walaupun yang suci jadi najis sebab bercampur dengan yang cemar tu..

jadi caranya dan solusinya ala kulli halnya kalau kita yakin xder najis kat baju2 dan kain kita xapa, tetapi kalau ada,,kita kena siram walaupun sudah basuh dengan mesin sebelum kita jemur. barulah kain kita itu cuci dososo syarak. ataupun satu cara lagi kita siram dulu kain kita barulah kita basuh dengan mesin..

No comments:

Post a Comment