Tuesday 26 November 2013

Bahana televisyen..

Begitu marah guruku. Sungguh-sungguh tak berkenan ada televisyen dalam rumah.  Aku Boleh dikatakan setiap hari bahkan beberapa hari kali sehari dalam masa mengajarnya dia mengingat tentang 'beratnya' ada Tv di dalam rumah ini. Antara kata2nya,

Syaitan pandai dia tipu, kata untuk tengok berita saja. padahal berita tu berapa jam sahaja sehari.  Padahal dalam tv itu banyak lagi unsur2 yang memunahkan dan merosakkan.  Ini tipudaya syaitan..

Malaikat rahmat tak masuk. Ada gambar hidup. Yakni benda bernyawa.  Ini katanya kena jaga benar. Yang paling takut, dekat dengan nak mati apabila malaikat Rahmat tiada,maka syaitanlah jawabnya hak ada. Ini hak takut. Takut syaitan tipu masa dekat nak mati, memperdaya daripada kita menutur akhir kalam iaitu kalimah Toyyibah La Ilaha Illallah. Lagi pula apabila mati, anak2 terus duduk tengok Tv itu. Jadilah tak putus2 saham dosa masuk kepada orang tua yang membeli Tv itu. Masyaallah..

Buat rumah comel2 dan molek2, buat dan letak maksiat. Lepas itu duduk bayar duit api. Jadi tak berkat duit. Duduk bayar benda macam itu.

Orang yang ada Tv tak boleh bertaubat. Sebabnya lepas tengok,aku dia tengok pula. Dan syarat taubat itu tidak dapat dipenuhi. Kerana apa? Kerana syarat taubat itu ada 3, cabut diri daripada maksiat, menyesal,  aku dan azam tidak mahu kembali. Walhal, syarat pertama itu lagi nampak payah dah. Tidak boleh cabut diri daripada maksiat kerana Tv itu masih ada lagi. 2 syarat lagi itu entahlah dapat dipenuhi atau tidak..

No comments:

Post a Comment