Wednesday 20 November 2013

Jalanan yang Salah dan Punah.. Beringat!!

  Dunia ini terlalu banyak anasir dan benda yang merosakkan tarbiah dan Irsyad yang dihasilkan oleh guru2 mursyid. Tetapi terkadang dek kerana 'musuh2' yang merosakkan entiti dan inti yang telah tersemat.Sungguh! Bab kata Allahyarham Tok Guru Dala," Benda yang molek (jernih dan suci) mudah benar hilang dan pergi, masuk benda cemar hilanglah jernihnya serupa air hak duduk tepi jalan,jernihnya hilang mudah-mudah apabila mari air cemar bercampur dengannya. "
Sebab itulah guru2 mursyid amat peka dan jaga anak muridnya daripada dicemari anasir2 negatif yang boleh memudarkan dan mengeruhkan kesucian hati, dan keimanan kepada Rabb Jalla wa 'Ala.
Ketahuilah,Tok guru2 dulu yang 'alim lagi warak amat marah akan benda2 seperti berikut;

1) Pantang ada tv di rumah, kerana maksiat besar daripadanya, sehingga radio sekalipun. TV memang dah pemusnah dan racun hak besar. Radio juga tidak kurang, walaupun bahananya tidak sebesar TV sekalipun!.Kata Tok Dala,"Kalau aku dengar tak apa lagi, boleh kepada anak atau bini nanti entah apa yang di dengarnya!".

2) Main bola sepak, sepak takraw, bojeng yakni buat rambut ber'fashion'

3) Hisap rokok.

4) Pukul gambar.

5)Palu gendang atau bermain gendang.

6) Makan dan minum benda mabuk.

7) Membuat hubungan dengan perempuan.

8) Pakai topi atau digelar 'pakai cap '.

P/s: Apabila disebut Tok Guru Dala, atau Tok Dala maka merujuk kepada tuan atau pengasas pondok termasyhur di Fatoni suatu ketika dahulu iaitu Pondok Dala. Beliau terkenal 'alim dalam segala ilmu khususnya Nahu dan Tasawuf.

No comments:

Post a Comment