Friday 8 November 2013

Kelebihan mengaji pondok


1)Silibus terbaik bagi melahirkan insan soleh dan muslih.Kitab2 tua atau kitab2 kuning yang terdiri daripada kitab jawi dan arab ditulis 'alim Ulama yang ikhlas.Ikhlas dalam segala sudut.  Dalam areba mengarang dan menulis, ada kisah kitab tidak tenggelam dalam sungai. ini kerana keberkatan kitab itu sendiri. Dan guru menceritakan ulama-ulama dahulu meletak kitab diatas Kaabah dahulu sebelum dicetak, jikalau tidak dipuput angin barulah kitabnya dicetak.Ini bagi mencuci hati mereka dan sejauh mana keikhlasan mereka dalam mengarang dapat dilihat.
2)Pendidikan yang bersepadu. Mencakupi segala ilmu yang diperlukan bagi digelar seorang itu alim iaitu 14ilmu alat untuk menggali alQuran dan Hadis. Orang pondok inilah sebenarnya yang faham quran hadis. Tok Guru Nik Aziz pernah berkata kadang2 kitab kita baca mubtada' dan khabar dua muka baru berjumpa,mujurlah saya ini mengaji pondok juga dahulu katanya.
3) Tenaga pengajar berdedikasi  yang betul-betul ikhlas kerana Allah. Tiada meminta gaji walaupun sesen pun. Hanya berkhidmat mengajar,mentarbiah,dan mendidik kerana Allah Taala semata mata.
4) Lepas kewajipan Fardhu Ain seseorang.Ini antara hasil terbesar pendidikan pondok.Kerana mana-mana pondok pasti akan mengajar kitab2 yang asas bagi seorang mukallaf itu. Iaitu 3 ilmu waJib iaitu Feqah,Tauhid,dan Tasawwuf atau dengan bahasa lainnya ilmu Syariah, Akidah, dan Akhlak. Inilah ramai yang terlepas pandang dalam mendalami ilmu.Membelakangkan ilmu fardhu ain yang tiga dengan berhadap kepada ilmu fardhu kifayah yang bukannya salah dipelajari tetapi bukan disitu keutamaannya.

5)Medan ilmu dan medium tarbiah yang terbaik. Suasana yang terbaik kerana tiada percampuran lelaki dan perempuan di sini. Tiada program-program yang melalaikan dan melaghakan bahkan jadual pengajian umum dan khusus yang memastikan pelajar mendapat ilmu yang mapan dan berkesan dalam menguasai setiap madah(matapelajaraan) yang diajar.

No comments:

Post a Comment